Telia Finland


Asiakastarina

Suomalainen monikansallinen televiestintäyhtiö ja matkapuhelinverkon operaattori.

Telia_logo

Telia Finland päivitti  KeyCom-ratkaisuun

Telia Companyyn kuuluva Telia Finland Oyj omistaa ja operoi kiinteitä verkkoja ja mobiiliverkkoja Suomessa. Yhtiön hallinnassa on yli 56 000 km valokuituverkkoa ja 130 000 km kuparipohjaista verkkoa, ja se palvelee sekä kuluttaja- että yritysasiakkaita koko Suomessa

Tausta

Keypro ja Telia Finland ovat tehneet yhteistyötä jo pitkään. Vuosina 2000–2004 Keypro kartoitti yli 10 000 km Telian kiinteää verkkoa ja toimitti vuonna 2001 Telialle ensimmäisen sukupolven Bentley MicroStation pohjaisen verkkotietoratkaisun. Keypro on lisäksi vuosien mittaan toimittanut  Telia Finlandille erilaisia ammattilaispalveluja, kuten verkkojen suunnittelua ja dokumentointia, tietojen muokkausta ja niiden laadun parantamista sekä automatisoidun verkkosuunnittelun työkaluja.

Haaste

Teliassa verkkotietoratkaisun käyttö ja siihen liittyvät tarpeet kasvoivat vähitellen, ja pian CAD-pohjainen ratkaisu alkoi olla aikansa elänyt. CAD-pohjainen ratkaisu oli sidottu pöytätietokoneisiin, jotka puolestaan tarvitsivat jatkuvaa tukea ja päivityksiä. Tämän lisäksi käyttäjien määrä oli kasvussa. Käyttäjiä oli päivittäin yli sata, joten ylläpitokustannukset kasvoivat, kun taas saatavilla olevat ominaisuudet laahasivat perässä. Matkan varrella tuli myös uusia vaatimuksia, jotka liittyivät erityisesti paikkatietojärjestelmändatan käyttöön yhtiössä sekä synergioihin, joita voidaan saavuttaa yhdistämällä fyysisten verkkoresurssien paikkatiedot muuhun paikkatietojärjestelmändataan.

Tämän vuoksi yhtiö päätti vuonna 2015 käynnistää hankkeen vanhan paikka- ja verkkotietoratkaisun uusimiseksi.

Ratkaisu

Telia Finland tutki eri vaihtoehtoja ja päätti hankkia KeyCom-verkkotietoratkaisun Keyprolta. ”Päätöksellään Telia Finland osoitti suurta luottamusta Keypron ohjelmistoihin ja palveluihin”, Keypron toimitusjohtaja Toni Paila sanoo. ”Kyseessä ei sitä paitsi ollut pelkästään ohjelmistolisenssin hankinta vaan tietojen siirto ja ohjelmistorajapinnan kehittäminen, johon sisältyi integrointeja ja testausta monella tasolla.”

Lisenssillään Telia voi käyttää KeyComia omassa palvelinklusterissaan. KeyCom-sovellukselle, sen tietokannalle ja karttatietojen käsittelylle on omat palvelimet. Tämä tehostaa päivittäistä käyttöä ja mahdollistaa ratkaisun skaalaamisen suurelle määrälle samanaikaisia käyttäjiä, jotka dokumentoivat, suunnittelevat, ylläpitävät ja käsittelevät Telian valtakunnallista verkkoa Suomessa. ”Telia Finland halusi käyttää nykyaikaista teknologiaa verkkotietojen hallintaan, ja KeyCom valittiin juuri tässä tarkoituksessa”, Telia Finlandin osastopäällikkö Mikael Svahn kertoo

Tulokset

Loppukäyttäjät kirjautuvat järjestelmään selaimessa. Käytössä on täydellinen sisäänkirjautumisten ja käyttöoikeuksien valvonta, joten Telia voi tehdä sujuvasti yhteistyötä urakoitsijoiden kanssa. Uusimishankkeessa Keypro toimi myös päävastuullisena toteuttamassa tietojen siirtoa aiemmasta ratkaisusta KeyComiin. Tähän sisältyi muun muassa 30 000 karttasivun käsittely. Keypro kehitti myös rajapinnat muihin järjestelmiin. ”Hanke oli erittäin monimutkainen, mutta toimivasta yhteistyöstä Telia Finlandin kanssa sekä aiemmista kontakteistamme oli paljon apua”, Keypron asiakasvastaavien johtaja Janne Kammonen kertoo. ”Prioriteettinamme on varmistaa, että asiakkaan operatiivinen järjestelmä – tässä tapauksessa kriittinen järjestelmä – toimii hyvin ja että vastaamme kaikkiin ongelmiin ja ratkaisemme ne nopeasti.”

Yritys

Telia Finland

Toimiala

Televiestintä

Tuote

KeyCom

Telia Finland halusi käyttää nykyaikaista teknologiaa verkkotietojen hallintaan, ja KeyCom valittiin juuri tässä tarkoituksessa.

TELIA FINLAND | TELEVIESTINTÄYHTIÖ

Käyttää KeyComia
quote

Telia numeroina

56 000


kilometriä valokuitua

130 000


kilometriä kuparikaapelia

20


vuotta yhteistyötä

Näin pääset alkuun

Jos haluat maksimoida datasi arvon ja vahvistaa asiakassuhteitasi, meidän kannattaa jutella.